Lampu Malam (Buku 2 Perjanjian Darah). Amy Blankenship

Читать онлайн.
Название Lampu Malam (Buku 2 Perjanjian Darah)
Автор произведения Amy Blankenship
Жанр Ужасы и Мистика
Серия
Издательство Ужасы и Мистика
Год выпуска 0
isbn 9788835429487



Скачать книгу

section>

      Lampu Malam

      Buku 2 Siri Perjanjian Darah

      Amy Blankenship, RK Melton

      Hakcipta © 2012 Amy Blankenship

      Edisi Kedua Diterbitkan oleh TekTime

      Hakcipta terpelihara.

      Bab 1

      Quinn Wilder melihat sekeliling pejabat Warren tidak pasti jika mencari siapa yang terlibat dalam pembunuhan itu adalah perkara baik atau tidak. Hampir semua perlawanan menjerit sudah selesai... setidaknya dia berharap ia selesai. Dia menjeling ke Kane sekarang bila langsuir itu membelakangi bilik itu. Kane tidak kisah pun mempertahankan dirinya... Michael telah melakukan itu dengan baik untuknya.

      Dia sepatutnya marah pada langsuir berambut perang itu dan patut meminta maaf pada masa sama, tapi sekarang apa yang dirasanya pada Kane adalah ketakutan yang pelik dan, sebagai haiwan pemangsa, dia tidak sukakan perasaan itu.

      Kane tersengeh bila melihat ke luar tingkap. Dia perlu mengurangkan bunyi pada pendengaran pemikiran orang lain. Jadi, harimau kumbang dan harimau bintang sudah bersama semula... tidak kisahlah. Apa yang mereka mahu dia lakukan, berdansa gembira?. Tidak apalah, dia tiada keinginan untuk itu.

      "Langsuir tanpa roh lebih ramai dari kita lebihkurang sepuluh ke satu. Jika saya ingat betul, Devon adalah pelawan yang kuat. Mungkin kita patut panggil dia dan kembali semula untuk bantu kita", Steven unjur ideanya, "Pada skala tentera Langsuir itu berkembang, ianya akan jadi peperangan yang merugikan kita. Jika kita tidak mengumpul tentera kita sendiri, kita boleh berkemas dan keluar dari Dodge".

      "Jika keluarga-keluarga itu tidak menyahkan satu sama lain dari lama dahulu, kamu patut tahu yang Devon sibuk mengejar pacarnya yang tidak berapa setuju separuh dunia sekarang", jawab Kat pada Steven, tapi menjeling Quinn masa berkata itu.

      "Sindiran diterima", sengeh Steven. Abangnya dimarahi Kat kerana menculiknya. Menoleh ke Quinn, dia mushkil kenapa abangnya tidak berkata sesuatu tentang Dean yang membantu mereka dengan langsuir berdekatan dengan kelab itu. Ada seorang maklaikat yang jatuh di dalam kumpulan mereka adalah sepatutnya dibanggakan... bukan sesuatu yang patut dirahsiakan.

      Dia ada terdengar tentang satu lagi maklaikat yang jatuh yang membantu menyelamatkan pacar Devon dan kawannya, tapi dia sudah meninggalkan mereka bersama Devon dan dua gadis itu, Dean sahajalah harapan mereka. "Saya sokong kita panggil Devon balik dan berharap maklaikat yang jatuh itu... apa nama dia?".

      “Kriss,” Kat jawab.

      “Jika Kriss kembali dengan Devon, kita mungkin boleh mengimbangi kekuatan kita sebab kita sudah ada satu maklaikat yang jatuh di sini yang boleh membantu kita", Steven habiskan.

      "Dan bagaimana kamu buat untuk dapatkan mereka kembali?" tanya Quinn merenung ke Warren. "Kamu tahu bagaimana reaksi lelaki baka kita bila mereka jumpa pacarnya. Devon hanya akan balik jika pacarnya mengikutnya".

      "Saya ada idea baru untukmu... beritahu dia yang benar", Kat menyeringai dan bertentang mata dengan Quinn bila Quinn menoleh padanya. Dia mengangkat kening dan senyum puas bila Quinn menoleh ke tempat lain.

      Quinn jengkel dalam hati pada sindiran Kat tapi tidak membalasnya.

      Kane ambil rokok dari kotak rokoknya dan pasangnya. "Saya harus kata, wanita muda itu ada betulnya. Jika kamu mahu anak-anak kucing itu balik, kamu mesti pujuk mereka".

      “Betul,” kata Michael cuba menenangkan keadaan di bilik itu. "Saya akan letak semangkuk susu di luar pintu belakang dan tunggu dengan jaring kupu-kupu".

      Kane dan Kat tersenyum pada gambaran Michael yang duduk dalam gelap dengan jaring kupu-kupu di tangan menunggu anak-anak kucing yang tidak tahu apa datang menjilat susu dalam mangkuk.

      “Kriss perlu kembali", akhirnya Kat mengalah. "Saya pernah lihat dia berlawan dan ianya seperti bom-f. Tapi jika saya bacanya betul, dia tidak akan balik tanpa Tabby".

      "Bagaimana kamu buat maklaikat yang jatuh meninggalkan tugasnya dan pilih sebelah mana dalam peperangan?" tanya Steven.

      "Kamu tidak", ujar Michael. "Maklaikat yang jatuh sedikit dan jarang ada. Yang saya pernah jumpa cuma Dean dan Kriss, dan kamu tidak mahu mereka marah padamu". Dia menoleh ke Quinn, "Ada peluang tidak Dean minta Kriss pendekkan percutiannya?".

      Beberapa lagi soalan ditanya oleh sebelah harimau kumbang di bilik itu tapi Kane rasa kesejukan merangkak ke kulitnya dan dia cuba mengabainya. Dia tahu sebenarnya siapa yang mereka katakan. Jika Kriss balik... Tabatha akan ikut.

      Semua orang kecuali Michael tersentap bila Kane tiba-tiba berpusing dan memandang semua di situ.

      "Peperangan sudah bermula, jadi jika kamu semua habis berciuman dan berbaik semula, mungkin kamu boleh bersama-sama memburu". Dia tolak tingkap terbuka dan melompat keluar, tidak kisah ianya di tingkat dua. Kain jubah hitamnya berkibar di belakangnya seakan kepak gelap sebelum dia hilang dari pandangan.

      Selepas Kane menhilangkan diri, Michael menguling matanya pada kepergian dramatik kawannya dan tutup tingkap. Semua di situ fikir Kane mendarat di tanah tapi dia dapat merasanya berada di atas mereka, di atap. Perjumpaan itu berjalan lebih lancar dari yang Michael fikir ia jadi.

      Michael mushkil jika Kane sedar apa yang telah dibuatnya bila dia menikam batu darah itu ke badannya. Bila dia mengigit pergelangannya dan memberi darahnya ke luka Kane, ianya untuk dua sebab. Satu adalah membantu luka tikaman itu sembuh lebih cepat, tapi sebab ke dua hanya untuk kepentingan dirinya. Dengan darahnya di dalam urat Kane, dia boleh jejak setiap pergerakan kawannya.

      Ianya masih mengusarkannya bahawa Kane sudah berada di bandar itu untuk beberapa lama dan dia tidak tahu pun. Dia tidak mencarinya kerana fikir Kane sudah mati. Jika dia jumpa Kane lebih awal... mungkin dia boleh hentikan kekusutan ini sebelum ia tidak terkawal oleh tangan Kane. Bila darahnya dalam Kane, ianya lebih baik dari alat pengesan. Jika Kane mahu larikan diri... dia tidak akan pergi jauh.

      "Saya tidak faham kenapa Kane panas baran tentang ini kerana dialah penyebab membiaknya langsuir dari awal", kata Nick dari bingkai pintu yang disandarnya. Dia tidak kisah Michael ada di dalam kumpulan itu, tapi berharap pada Kane adalah idea buruk. Dia itu seakan tidak siuman.

      "Kamu cuma marah sebab Kane memutuskan tidak menjadi musuh kita", ujar Warren walaupun dia juga tidak gembira dengan Kane. Tapi dia tidak mahu sesiapa tahu yang Kane berperanan membolekan adiknya diculik Quinn... tidak sehingga dia lebih tahu betapa siumannya langsuir yang dihidupkan semula itu.

      Michael mula jadi penganti pada Kane, tapi terlalu banyak halangan dan cabaran yang perlu ditempohi. Dia tahu Kane menyembunyikan sesuatu darinya dan dia ingin tahu apa itu sebelum ianya memakan diri kawannya. Dia berharap Kane cepat sedar yang dia bukan keseorangan.

      Dalam hal lain, Michael tahu Kane telah melalui pengalaman ngeri yang tidak pernah dirasainya. Jika dia dalam situasi yang sama, Michael tidak pasti dia boleh kekal siuman juga. Kane dibelot salah seorang kawan baiknya dan dihukum buang negara tanpa harapan untuk bebas.

      Matanya menguncup ke tingkap bila sedar ada satu soalan yang dia terlupa menanyakannya. Bagaimana Kane dibebaskan dari kubur itu?.

      *****

      Kane berlegar-legar di atap Dansa Bulan, tangannya mengenggam dan membuka di sisinya. Dia masih boleh lihat riak muka Kriss bila dia mencampaknya dalam gudang itu umpama sampah. Dia tidak boleh lawan maklaikat yang jatuh itu... tiada siapa mampu berhadapan dengan kuasa dari satu seperti yang dia ada.

      Walaupun jika mereka panggil Kriss sebagai penambah kekuatan, dan Tabatha mengikutinya, Kane tahu Kriss tidak akan berkongsinya. Ia tidak berlaku selalu, tapi Kane bertaruh batu darah di dalam badannya bahawa maklaikat yang jatuh itu mencintai Tabatha. Jika itu betul, Kane tidak ada peluang langsung menghampiri pacarnya itu.

      Dia terlepas peluang dan ianya amat menyakitkan. Walaupun jika Tabatha tiada maklaikat yang jatuh duduk di bahunya, dia tidak akan mahu mendekati dirinya sekarang. Pada yang lain, dia tidak kisah jika perubah bentuk itu sukakannya atau tidak. Ini bukan pertandingan menjadi popular pun.

      "Mungkin